Wednesday, November 28, 2012

Bahaya daging merah dimasak dengan kuali leper




Penyelidik dari Universiti of Southern California (USC) dan institut Penceghan Kanser California (CPIC), Amerika Syarikat (AS) mendapati dging merah yang dimasak pada suhu tinggi terutmany dengan menggorengnya di atas kuali leper, berisiko meningkatkan risiko kanser prostat sehinga 40 peratus.

Sebelum ini, banyak kajian memberi penekanan mengenai kaitan pengambilan daging yang tinggi dan risiko kanser prostat namun bukti mengeninya adalah terhad. Bagaimanapun, cara masakannya menunjukan bahawa risiko kanser prostat mungkin disebabkan karsinogen kimia yang terbentuk apabila daging terdedah pad sushu tingi.

Kami mendapati lelaki yang memakan lebih daripad 15 hidangan daging yang digoreng menggunakan kuali leper dlam semingu meningkatkan risiko kanser prostat lanjutan sebanyak 30 peratus.

Mereka yang memakannya lebih daripada 2.5 hidangan tersebut yang dimasak dengan suhu tinggi, adalah40 peratus lebih berisiko, kata profesor di USC, Maiana Stern yang mengetuai analisis berkenaan.

Penyelidik juga mendapati leleki yang banyak memakan daging ayam dan itik yang dipanggangrendah kemungkinan untuk mendapat kanser prostat lanjutan, manakala pengambilan makanan serupa yang digoreng meningkatkan risiko tersebut.


Sumber
Kosmo 23/11/12


No comments:

Post a Comment