Wednesday, June 1, 2011

Tip BERSOLEK

(untuk dikongsi bersama)

INFO 1
Wanita hari ini mahu lari dari teknik solekan yang biasa dan lama. Bermotifkan solekan cantik tetapi mahu dilihat semula jadi atau dikenali sebagai warna pastel. Namun anda mungkin tidak tahu cara yang terbaik untuk menata wajah. Tidak mengapa, disini dipaparkan beberapa tips yang boleh anda ikuti untuk mendapatkan wajah asli, semula jadi dan segar.

Yang Perlu Anda Tahu :
1. Warna Alas Bedak (Foundation) harus sama dengan warna kulit supaya tidak kelihatan seperti ada ΄garis batas΄ pada kulit atau membuatkan anda kelihatan seperti memakai masker atau topeng.

2. Warna Penyamar Noda (Concealer) sebaik-baiknya 2 tingkat lebih muda dari warna alas bedak.

3. Melakar Kening sebaik-baiknya dengan pensil warna coklat supaya tampak semula jadi.

4. Warna Pembayang Pipi pula perlu disesuaikan dengan bentuk wajah, sapukan nipis supaya tampak lebih alami.

5. Warna Gincu Bibir pula sesuikan dengan bentuk bibir. Bibir yang ΄penuh΄ sebaiknya warna-warna muda sahaja kerana warna tua hanya akan membuatkan bibir anda kelihatan semakin besar dan menonjol.



INFO 2
Kebanyakan wanita sering kali merungut kerana gincu bibir hanya bertahan sekejap sahaja. Sebenarnya, ada tips khusus supaya gincu dapat melekap lebih lama.

1. Gariskan bibir anda terlebih dahulu dengan ΄lip pensil΄ yang warnanya lebih tua dari warna gincu yang dipakai. Tujuannya supaya sapuan dapat dilihat lebih rapi dan tidak melebihi sempadan.

2. Guna Bedak Two-Way (yg mengandungi pelembap) dan sapukan pada bibir dengan span pelembap. Jgn takut untuk melapasi garis bibir yang sudah dibuat sebelumnya agar lebih samar.

3. Seterusnya sapukan gincu menggunakan berus ke seluruh bibir. Penggunaan berus lebih digalakkan supaya warnanya lebih menyerlah dan sapuan lebih rapi.

4. Sekali lagi, berikan sentuhan bedak dengan span lembap secara menekan.

5. Dan yg terakhir, sapukan sekali lagi gincu.Untuk tampil lebih anggun, jangan lupa sapukan ΄lip gloss΄.



INFO 3
Pening memikirkan bedak yang harus ada dalam tas tangan anda?teliti info berikut:

1. Loose Powder (bedak tabur) biasanya digunakan pada sapuan terakhir kerana teksturnya yang ringan dan mudha disapu, sesuai untuk kulit berminyak.

2. Pressed Powder (bedak padat) isinya yang padat hanya sesuai untuk sentuhan berulang (touch up) bagi wajah normal atau berminyak.

3. Shimmer Powder (bedak berkilau)digunakan untuk ΄highlight΄ wajah dan memberikan kesan berkilat pada wajah.

4. Two Way Cake (bedak dwiguna) ini adalah penggabungan bedak padat dan bedak asas, sesuai untuk penampilan lebih anggun.

5. Cream Powder (bedak krim) sangat baik untuk kaedah ΄shading΄ seperti ditulang hidung dan tulang rahang. Pilihlah warna sedikit gelap dari warna kulit.

6. Bronzing Powder memberikan gaya sedikit gelap atau ΄bronze΄ supaya tampil seksi dan eksklusif.


No comments:

Post a Comment