Friday, July 8, 2011

BOHONG (Part 2)



Apabila ibu bapa mendapati anak mula bercakap tidak benar, maka sudah tentu ibu bapa perlu mencari langkah mengubatinya. Untuk memberi pengubatan yang efektif, maka ibu bapa haruslah memerhatikan dengan jelas faktor pembohongan tersebut. Lingkungan anak yang paling hampir dengannya adalah keluarga dan juga sekolahnya. Lingkungan inilah yang perlu diselidiki agar ibu bapa dapat menjalankan pengubatan atau menyelesaikan dengan tepat. Tindakan memukul atau memarahi anak untuk berhenti bercakap bohong bukanlah tindakan yang tepat, malah kemungkinan sifat bohong itu akan lebih parah dalam diri anak.

Perlu diyakini oleh ibu bapa juga bahawa anak yang mula bercakap bohong perlu diubati. Jangan sampai anak terasa ‘nikmatnya’ berbohong sehingga anak terus-menerus mengulanginya.

Jika ibu bapa ingin anaknya terhindar dari sifat bohong, maka pertama sekali yang harus dilakukan oleh ibu bapanya adalah menaruh kepercayaan penuh kepada anak. Dengan kepercayaan itu, anak akan berkembang dengan positif tanpa mempunyai perasaan atau pemikiran negatif terhadap orang sekelilingnya terutama ibu bapanya.
Pengakuan anak atas kesalahannya perlulah dihormati, bukanlah di ungkit dan dimarahi. Dengan pengakuan inilah anak akan mula jauh dengan sifat bohong sekiranya ditangani dengan tepat.

Menurut Dr. Abdul Aziz Al-Qushi, untuk menjamin suatu kebenaran dan pengakuan, maka sikap saling memahami (give and take) mestilah diletakkan pada tempatnya yang benar serta menempatkan kasih sayang dan cinta di atas kekuasaan dan kekerasan.

Anak yang tumbuh dalam lingkungan yang menghormati kebenaran serta sering menepati janji, maka dengan sendirinya ia akan tumbuh dengan sikap yang positif, baik tindakannya mahupun ucapannya. Jika hal ini dapat direalisasikan, maka anak tidak akan berlindung dalam topeng tebal kebohongan. InsyaAllah. Anak tidak anak mengganti kekurangan atau menutupinya dengan cara berbohong.

Jika sikap bohong pada diri anak dibiarkan terus berkembang, maka kelak ketika umurnya meningkat dewasa, tidak mustahil ia akan menjadi seorang pembohong besar!

Berbohong merupakan asas kepada keburukan dan kunci kepada kerosakan. Berbohong juga merupakan ciri-ciri kemunafikan yang nyata. Rasulullah pernah menegaskan hal ini dalam Hadith:

“Tanda-tanda munafiq itu ada tiga, iaitu ketika berbicara selalu berbohong, ketika berjanji sentiasa mengingkari dan jika diberi kepercayaan selalu mengkhianatinya.”



No comments:

Post a Comment